Типове батерии в електромобилите
Съвременните електромобили използват основно литиево-йонни батерии, но има различни типове според химичния състав: Литиево-йонни (Li-ion) – Най-разпространеният тип, предлагащ добро съотношение между енергийна плътност, тегло и цена. Използват се в повечето масови електромобили. Литиево-железо-фосфатни (LiFePO4) – По-безопасен и дълготраен вариант с по-дълъг живот на батерията. DongFeng E3 например използва LiFePO4 батерии, които са известни като най-безопасната технология за високопроизводителни батерии с много добър живот. Въпреки че този тип батерии имат по-ниска енергийна плътност от литиево-полимерните, те са значително по-безопасни. Литиево-полимерни (Li-Po) – Предлагат висока енергийна плътност, но са по-скъпи и могат да бъдат по-чувствителни към температурни промени.
Живот на батериите
Едно от най-честите притеснения на потенциалните собственици на електромобили е колко дълго ще издържи батерията. Модерните батерии за електромобили са проектирани да служат значително по-дълго от батериите на мобилните устройства: Очакван живот – Повечето производители на електромобили вече могат да гарантират дълъг живот на батериите. Текущите прогнози сочат, че батериите на електромобилите ще издържат от 10 до 20 години, преди да се наложи да бъдат сменени. Цикли на зареждане – Качествените литиеви батерии издържат 5-7 години при нормални условия, а при идеални условия могат да достигнат до 10 години. Съвременните батерии могат да преминат през хиляди цикли на зареждане и разреждане преди да загубят значителна част от капацитета си. Деградация – Батериите постепенно губят капацитет с времето, но този процес е много по-бавен отколкото при телефоните. След няколко години използване може да очакваш 5-10% намаление на обхвата.
Гаранции на батериите
Производителите на електромобили предлагат обширни гаранции за батериите, което показва увереността им в технологията: Стандартни гаранции – Повечето производители предлагат гаранция от 8 години или 160,000 км за батериите. Tesla и Nissan например предлагат подобни гаранции на своите модели. Нови стандарти – Китайската CATL, най-големият производител на батерии в света, вече предлага 10-годишна гаранция за новите си продукти, въпреки че лабораторните тестове показват, че батерията издържа 16 години. Компанията дори предлага 12-годишна гаранция за батерии, използвани в системи за смяна. Капацитетна гаранция – Повечето гаранции покриват не само пълната повреда, но и значително намаляване на капацитета (обикновено под 70-80% от първоначалния капацитет).
Фактори, влияещи на живота на батерията
Подмяна на батерията
Когато дойде време за подмяна на батерията, има няколко неща, които трябва да знаеш: Разходи – Цената на батериите е паднала драстично през последните години. Между 2010 и 2016 г. цените са паднали с около 80%, от $1000 на $227 за kWh. Според прогнози, цените трябва да паднат под $100 за kWh до 2030 г. Покритие от гаранция – Когато става въпрос за подмяна на акумулатор на електрическо превозно средство, не е нужно да бъдеш твърде загрижен, тъй като много производители предоставят гаранция до 8 години или 160,000 км. Дори да се наложи подмяна, това може да бъде покрито от гаранцията. Налични резервни части – Един от предизвикателствите може да бъде наличието на резервни батерии, особено за по-стари модели. Недостигът на акумулатори за първото поколение модели понякога може да придобие тревожни размери. Алтернативни решения – Някои компании като Nio предлагат иновативни решения като станции за смяна на батерии, където подмяната отнема не повече от 5 минути.
Рециклиране на батериите
Устойчивостта е важен аспект от жизнения цикъл на батериите: Рециклиране на материали – Когато батериите достигнат края на работния си живот, те се рециклират. Процесът обикновено включва отделяне на ценни материали като кобалт и литиеви соли, неръждаема стомана, мед, алуминий и пластмаса. Текуща ефективност – В момента само около половината от материалите в EV батерия се рециклират, но с очакванията за експлозия на електромобилите през следващото десетилетие, инвестициите в рециклиране нарастват. Бъдещи цели – Volkswagen обяви пилотен завод за рециклиране на батерии, който ще работи за постигане на цел за рециклиране на 97% от компонентите на батерията.Практични съвети за поддържане
За максимизиране на живота на батерията следвай тези препоръки:- Избягвай крайности – не оставяй батерията напълно празна или винаги на 100%. Идеалният диапазон за ежедневно използване е между 20% и 80%.
- Използвай бавно зареждане когато е възможно, особено у дома през нощта. Запази бързото зареждане за дълги пътувания.
- Паркирай на сенчести места през лятото и в затоплени гаражи през зимата когато е възможно.
- Следи температурата на батерията чрез информационната система на автомобила.