
През 2024 година пазарът на нови автомобили в България порасна с близо 16% и достигна нива от близо 50 000 на годишна база.
Това прави изминалата година втората най-добра относно продажбите на нови автомобили в най-новата история на страната.
За съжаление автомобилната индустрия е може би единствената в България, която все още не е стигнала нивата от 2008 година.
Липсата на държавна стратегия и амбиция за подобряване на автомобилния парк в страната са основен фактор.
Пазарът на мотоциклети и мотопеди също е във възход с ръст от 23%, докато продажбите на камиони (N2+N3) са се понижили с около 22%.
Спрямо 2020 година, когато КОВИД повлия на цялата икономика, пазарът на нови автомобили в България се увеличи с 75% към края на изминалата година.
Ние вярваме, че няколко са факторите за този ръст въпреки липсата на държавна политика:
- Потребителите все повече са наясно, че дългосрочно покупката на нов автомобил пести пари
- Новите автомобили са много по-сигурни по отношение на пасивната и активна безопасност
- Новите автомобили са много по-икономични и функционални
- Отговарят на последните стандарти и имат достъп до всяка нискоемисионна зона в големите градове
- Не на последно място проведеното Автомобилно изложение в София, което беше и най-голямото в Европа за 2024 година по отношение на показани марки.
Перспективите за 2025-а година и след това остават позитивни. България е в добра позиция бързо да достигне средноевропейските нива на проникване на електрически и плъг ин хибридни автомобили.
По отношение на зарядна инфраструктура, страната е в челото с отлично съотношение на публични зарядни станции към електрически парк.
Увеличение в продажбите на електрифицирани автомобили ще подобри чистотата на въздуха в големите градове, ще намали зависимостта на страната от изкопаеми горива и не на последно място, ще намали разходите на потребителите.
Асоциацията на автомобилните производители ще продължи да работи в няколко основни посоки като сред приоритетите са:
- Дигитализиране на регистрациите на ППС
- Промяна в катагериите за управление на ППС; водачите, притежаващи категория В, да могат да управляват превозни средства, задвижвани от алтернативно гориво, чиято максимално допустима маса е по-голяма от 3 500 кг., но ненадвишаваща 4 250 кг. ; и да могат да управляват мотоциклети до 125 см3.
- Промени в средата за покупка на нови електрически и плъг ин хибриди
- Създаване на автомобилен регистър, съдържащ информация за всяко новорегистрирано ППС, за периода на неговата експлоатация;
- Промени, свързани с действия, манипулиращи километража на МПС
- Обновяване и подмладяване на автомобилния парк
- Диалог с институциите, имащи отношения към пътната безопасност, замърсяване и транспорта в България относно предизвикателствата на България и нуждата от трансформация