ЕС планира субсидии за продажби на електромобили, за да се противопостави на Китай
Тереза Рибера заяви, че Европейската комисия обмисля мерки, поискани от Германия
Брюксел обеща да помогне на закъсалата европейска автомобилна индустрия, като използва субсидии в целия ЕС, за да насърчи търсенето на електрически превозни средства (EV). Заместник-председателят на Европейската комисия (ЕК) Тереза Рибера заяви пред Financial Times по време на Световния икономически форум в Давос, че служителите все още „оформят“ варианти за програма за стимулиране. „Трябва да видим как бихме могли да измислим в общоевропейска перспектива как да улесним мерките, вместо да минаваме през национални субсидии“, каза Рибера.
3d rendering group of EV charging stations or electric vehicle recharging stations with graphic display
Тя предупреди да не се стига до „надпревара, в която може да се сблъскаме с един национален модел срещу друг“.
Миналата седмица германският канцлер Олаф Шолц разкри, че Комисията обмисля предложената от него програма за субсидии на ЕС. Германското правителство внезапно прекрати собствената си схема през 2023 г., което доведе до рязък спад в продажбите на електрически превозни средства. Много държави, членки на ЕС, предлагат стимули за електромобили, но условията варират в широки граници, а няколко държави от съюза изобщо не предлагат субсидии за закупуване, според Европейската асоциация на автомобилните производители. Едно от предизвикателствата пред Брюксел ще бъде да разработи план, който да отговаря на правилата на Световната търговска организация и същевременно да избягва паричните помощи, които получават китайските производители на автомобили, чийто пазарен дял бързо нараства. Сложен баланс Рибера призна, че трябва да се постигне „сложен баланс“ между бързата електрификация и „несъответствието с капацитета на европейските компании да осигурят като количество и качество това, което бихме искали да се движи по нашите пътища“. Комисарката, която отговаря за стратегията на ЕС за „зелена индустрия“, заяви, че евентуалната схема за стимулиране ще бъде една от няколкото мерки за подпомагане на автомобилния сектор, който се счита за жизненоважен за европейската икономика. Европейските производители на автомобили „се нуждаят от цялостен поглед върху това как да обновят капацитета си и да наваксат изоставането си от това, което вече се търси в световен мащаб“, каза Рибера. За разлика от тях президентът на САЩ Доналд Тръмп обеща миналата седмица да прекрати „несправедливите субсидии“ за електромобилите.
Рибера, социалист и бивш заместник министър-председател на Испания, изключи възможността за отлагане на крайния срок за прекратяване на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., тъй като автомобилната индустрия изисква „предвидимост и яснота“. „Няма смисъл да се отваря отново дискусията, когато това осигурява известна сигурност и би наказало първите, които са я взели насериозно, без да има потенциални предимства за тези, които все още трябва да се движат“, сподели тя. Ще се търси гъвкавост при изпълнение на целите Заместник-председателят на ЕК обаче заяви, че е готова да прояви гъвкавост по отношение на годишните цели за продажби на EV и глобите, които се налагат на производителите на автомобили за неизпълнението им. Рибера заяви, че с производителите на автомобили се води „открит разговор“ за алтернативните ангажименти, които те биха могли да поемат по отношение на инвестициите. Производителите на автомобили се оплакаха, че плащането на глоби само ще попречи на инвестиционните им планове за електромобили, докато закупуването на кредити от китайските производители помага на китайските конкуренти. Рибера заяви, че е важно „да се гарантира, че това законодателство се прилага по начин, който улеснява постигането на основната цел“ – постепенното премахване на бензиновите и дизеловите двигатели. Тя също така добави, че е отворена за разширяване на изискванията за трансфер на технологии за чуждестранни производители на автомобили, които желаят да установят производствени мощности в ЕС. Миналата година Брюксел заяви, че ще изисква от чуждестранните компании, които са получили безвъзмездни средства от ЕС за разработване на батерии, да споделят някои технологии с местни партньори.
Освен автомобилния сектор Рибера заяви, че е готова да разшири наличните мерки, които Комисията може да предприеме в полза на европейската индустрия. Тя е готова да разгледа изискванията за местно производство, за да защити европейските производители на турбини, които са изправени пред ожесточената конкуренция на китайските компании. Миналата седмица акциите на европейските производители на вятърни турбини понесоха удар от първите политически изявления на Тръмп, включително спирането на разработването на нови офшорни проекти. Рибера настоя, че ЕС ще запази курса на декарбонизация, въпреки хода на Тръмп да се откаже от Парижкото споразумение от 2015 г. за намаляване на емисиите, на което тя беше един от архитектите. „Светът е много по-голям [от САЩ] и има много други партньори и участници, които разбират защо е важно да останем единни“, завърши тя.