Експлоатация и съхранение на гумите на колата

Гумите в автомобила са подложени на тежко натоварване и вредни външни фактори, които оказват влияние върху тяхното износване и живот. Експлоатационният им срок се определя от условията на работа, изправността на превозното средство, маниера на шофиране и начина на поддържане и съхранение.

За да ги запазим от преждевременно износване и смяна е добре да спазваме някои препоръки на специалистите.

Много важно е гумите, с който е оборудвана колата ви да отговарят на климатичните условия в момента. Да има разлика както в шарката, така и в материала, от който се изработват гумите.

Използването на летни гуми през зимата е опасно и забранено със закон. От друга страна използването на зимни гуми през лятото също не е за препоръчване. Причината е, че зимните гуми са направени да са устойчиви при ниски температури, лед и сняг.

Материалът на летните гуми е подходящ за високи температури, а шарката на протектора осигурява добро сцепление при дъжд и мокри участъци от пътя.

За любителите на всесезонни гуми трябва да подчертаем, че те не са много ефективни при екстремни условия. За предпочитане са сезонните гуми.

Редовно проверявайте налягането в гумите. Важно е да знаете, че през зимата налягането трябва да е по-високо, от това през лятото. Препоръчителното налягане в гумите ще узнаете от инструкцията за експлоатация на автомобила, от интернет или от специалист. Налягането в гумите се проверява с манометър.

Когато налягането е по-ниско от препоръчителното, гумата трябва да се напомпа до необходимото. Това може да направите на бензиностанция, на паркинг, в гараж или в автосервиз. За целта се използва помпа или компресор. Препоръчително е винаги да имате в багажника помпа или преносим компресор, за да сте подготвени при проблем с гумите.

Това се отнася както за резервната гума в багажника, така и за зимните или летни гуми, когато не ги използвате. За целта се предлагат различни калъфи за съхранение на гуми. Използването на калъф за резервна гума ще предпази както гумата, така и багажното отделение от замърсяване при смяната и. Калъфите за резервна гума се изработват от еко кожа или полипропилен. Оборудвани са с цип за плътно затваряне.

За съхранение на гумите също се използват калъфи от полиестер с цип и дръжки за лесно пренасяне. Някои модели калъфи за гуми имат и допълнителен джоб за съхранение на болтовете на колелото. Добре е съхранението да се извършва на специални стойки за гуми, който не само спестяват място, но и гарантират запазването им. Стойките за гуми могат да са стоящи или да се монтират на стена.

За да опазите гумите на автомобила си от посегателство задължително монтирайте секретни болтове или гайки на колелата.

Специалистите съветват за равномерно износване на гумите да се сменят местата им на автомобила на определен пробег. Въртене на гуми е, когато предните и задните колела се сменят. Така дори да има наченки на неравномерно износване на някоя от тях при поставяне на друго място, то ще спре. При видимо износване трябва да се отстрани причината за това по-най бързия начин.

При всяка смяна на гумите те се балансират. Балансирането разпределя равномерно теглото по цялата обиколка на колелото. Това се постига с добавяне на тежести по периферията на джантата.

Когато теглото на колелото с гумата е равномерно разпределено по диаметъра, то търкалянето се извършва гладко. По този начин протектора се износва равномерно и се гарантира едно комфортно возене.

Разбалансираните гуми да подскачат или да се клатят по време на движение и да причиняват вибрации. При разбалансирана предна гума се появяват вибрации във волана, когато проблемът е в задна гума, то се усеща треперене на седалката или пода.

В процеса на експлоатация гумите се износват и има много фактори, които причиняват дисбаланс. Това може да се случи при удар в бордюр или дупка, при изпадане на тежестите от колелото и други обстоятелства.

Баланс на гуми се извършва задължително при поставяне на нови гуми, тъй като колкото и да са еднакви гумите, те все пак имат разлика в разпределението на теглото, особено когато са монтиране на джантите. Баланс се извършва и при наличие на изброените по-горе признаци, а също и при всяка смяна на гумите.

Това се отнася до регулиране на окачването, което свързва автомобила с колелата му. В съвременните автомобили се извършва на всички колела, но е известно като реглаж преден мост. Регулирането предпазва колата от теглене наляво или надясно, подобрява управлението и предпазва гумите от неравномерно износване.

Сходимостта на колелата може да се наруши при пътнотранспортно произшествие, при преминаване през неравности или удар в твърд предмет, както и при износване на елементи от окачването като накрайници, шарнири и други. Регулиране на сходимостта на окачването се извършва и при някои от следните признаци:

  • Колата тегли от едната страна.
  • Преждевременно неравномерно износване на протектора на гумите.
  • Гумите свирят.
  • Воланът се накланя извън центъра при шофиране.
  • Вибрации във волана при ускорение.

Освен това се прави задължително и след ремонт на окачването.

Гумите като част от автомобила са отговорни за доброто сцепление с пътя, навременното спиране и управляемостта му, което до голяма степен обхваща безопасното придвижване. Но, освен безопасността на движение при пътуване, гумите до голяма степен подсигуряват и комфорта при пътуване. Затова трябва да са винаги в добро състояние и да се отнасяте отговорно към тяхното правилно съхранение и добро поддържане.