Трендът на възстановяване, който започна през втората половина на 2020 г., продължи и през тази година. Факторите, които влияят, са повишено търсене на автомобили, като цяло и още по-високото търсене на електрифицирани и чисто електрически автомобили. Ние отбелязваме и изключителна позитивна тенденция в търсенето на high performance and super-high performance автомобили.
По наши данни към края на месец септември 2021 световният пазар на автомобили расте с около 10%, а премиум сегментът – със 17%. По-плавен е растежът в Европа (към края на октомври около 5.7% за целия пазар и 8.5% премиум сегмента), включително Обединеното кралство, негативен ръст в Германия (-5,2% за целия пазар и -8,3% за премиум сегмента), двуцифрен ръст на премиум сегмента в Китай (+7% за целия пазар +12,5 за премиум сегмента) и в САЩ (12.7 за целия пазар и 26.8 за премиум сегмента). В много от пазарите ръстът е позитивен и в сравнение с 2019 г.
В България премиум сегментът расте по-бързо, нашите очаквания са, че общо в страната ще бъдат реализирани около 3300 автомобила в този сегмент на годишна база, а общият обем на новите автомобили ще е около 25 хил. Така премиум автомобилите ще увеличат дела си до над 13%.
В България обикновено кризите оставят по-дълбоки следи. Така беше след световната финансова криза, сега имаме възстановяване в сравнение с ниските нива на 2020, но нивото на 2019 не може още да бъде достигнато.
Съществени фактори, които се отразяват върху резултатите на автомобилната индустрия, са свързани с прекъсвания на веригата на доставките, масивни затруднения в снабдяването с компоненти, които съдържат микропроцесорна техника. В различни степени са засегнати всички региони, всички производители и всички сегменти. Тъй като скоростта на натрупване на клиентски поръчки нараства доста по-бързо, отколкото производството може да реагира, в момента в почти всички региони при почти всички производители има висок брой на клиентски договори, които изчакват обслужване. Важен тренд, който ние наблюдаваме, е промяната в търсенето на различните двигателни концепции, понижаване в търсенето на чисто дизелови автомобили, повишено търсене на бензинови, зареждаеми хибриди (PHEV), меки хибриди (mild hybrid) и електрически (BEV) автомобили.
Безспорно наблюдаваме търсене на автомобили с ярка идентичност и възможност за индивидуализация. Друг тренд, който е свързан най-вече с нивата на спестявания, е относително високият дял на кешови сделки за придобиване на автомобили. Продължава и нарастването на оперативния лизинг или, с други думи, при финансирането набира инерция ползването на услугата мобилност, а не придобиването на автомобила. Условията за финансиране на автомобили продължават да са изключително изгодни. Инфлационното движение при автомобила е много ниско в сравнение с продуктите на други индустрии. Складовите количества на нови автомобили в мрежата за дистрибуция са изключително ограничени. Повишеното търсене води до повишаване на ценовите равнища при употребяваните автомобили, особено ако те са от екологични класове, при които не предстоят ограничения при допускането до пътната мрежа.
Най-същественото, което се случва в нашата индустрия, е трансформацията при използваните енергоносители в зависимост от двигателните концепции. Трендът към електрификация е необратим. Ръстът при изцяло BEV и PHEV значително надвишава ръста при автомобилите само с двигател с вътрешно горене, с което техният дял значително се разширява.
Една от най-съществените промени касае ролята на дигиталната комуникация с потребителите. Един от ефектите на кризата е, че социалното дистанциране в социалния живот доведе след себе си изключително повишаване на дигиталната комуникация, това също е траен тренд, който води до повишаване на прозрачността във взаимоотношенията между потребител и дистрибуционна мрежа.
Кои са необходимите мерки, включително регулации и законодателни промени, касаещи мобилността? Като първи фактор бих посочил мерките за стимулиране на обновяването на автомобилния парк с електрически и електрифицирани автомобили. Второ, това е създаване на прозрачни механизми за контрол по отношение на техническото състояние на автомобилния парк и неговата екологичност. Стриктни мерки трябва да бъдат приложени по отношение на допускането на манипулирани автомобили и автомобили с модификации и неразрешени технически промени до пътната мрежа. Необходимо е изсветляване в търговията с употребявани автомобили, което ще доведе до значително понижаване на разходите на потребителите за поддържка и приходите за бюджета и обществото. С цел ускоряване на електрификацията и достигането на съществен дял на електрическите автомобили в автомобилния парк наред с подкрепа от регулатора с монетарни и немонетарни мерки неизбежна предпоставка е изграждане на електропреносната мрежа, което позволява създаване на достатъчна по своя капацитет и правилно разположена по пътната мрежа инфраструктура от зарядни станции.
Проблемите в мобилността в БГ – премахване на почиващия трафик, особено в големите градове, подобряване на състоянието на пътната мрежа и особено на пътната сигнализация и повишаване на отговорността на водачите по отношение на техническото състояние на техните автомобили.
Ако изхождаме от сегашната ситуация с прекъсване на веригите на доставки и на недостига на полупроводници, първите шест месеца на 2022 ще бъдат с доста скромен ръст или лек спад, в зависимост от преодоляването на тези затруднения може да се очаква възстановяване на позитивния тренд през третото и четвъртото тримесечие. Нарастването на интереса към електрифицираната мобилност, BEV или PHEV автомобили, съответно пазарният им дял ще остане трайна тенденция. В световен мащаб повишаването на възможностите за повече автономни функции при управлението на автомобила е важно конкурентно предимство.